ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
در قدیم الایام سعی براین داشتند که نسل نو و جدید را با ضرب المثل
ها ؛ خاطرات و لطائف ؛ یا با اشعار کودکانه و تمثیلات و تشبیهات وقصه
ها و داستان ها به حقایق زندگی آشنا ساخته و به همین طریق نم نم تربیت کرده
و بهرشد و تعالی برسانند. و الحق و الانصاف با امکانات محدود
زمانه خود توانستند عالیترین مضامین و معارف الهی و تربیتی را به نسل
بعدی خود انتقال دهند.
والدین با خواندن و تکرار و اصرار بر حفظ کردن اشعار کودکانه توسط کودکشان
سعی می کردند که به این طریق از نظر تربیتی هم شخصیت فردی و
اجتماعی و خانوادگی فرزندان را رشد و ترقی داده و هم تست هوشی بود
که توسط بزرگسالان صورت میگرفت و همچنین نقاط ضعف جسمی
کودکانشان را همانند لکنت زبان و یا سر به هوا بودن کودک و بازیگوشی
و فراموشی اشعار و یا تلفظ اشتباهی لغات و کلمات و یا شل و ول حرف
زدن و سبک و بی ادبانه صحبت کردن فرزندانشان را شناسایی کنند و همزمان
با تفهیم اشعار کودکانه مفاهیم ادبی و تربیتی را به کودک خود انتقال
دهند یکی از آن اشعار کودکانه:
یه توپ دارم قلقلیه *** سرخ و سفید وآبیه
میزنم زمین هوا میره *** نمی دونی تا کجا میره !
من این توپ را نداشتم *** مشقام و خوب نوشتم
بابام به من عیدی داد *** یه توپ قلقلی داد
خروس
من که به این قشنگی ام
با پر و بال رنگی ام
یکه خروس جنگی ام
قوقولی قو قو
ببین ببین تاج سرم
ببین ببین بال و پرم
این قد و بالا را برم
قوقولی قو قو
منم خروس خوش صدا
همیشه بانگ من به پا
ببین مرا ببین مرا
قوقولی قو قو
دهم همیشه آب و دان
به مرغ و جوجه ها نشان
منم خروس مهربان
قوقولی قو قو
--------------------------------